REGULAMENT DE ORGANIZARE ŞI FUNCŢIONARE

 

                                                                                                 SCOALA GIMNAZIALA VEDEA

                                                                                                          An şcolar  2015-2016

I. DISPOZIŢII GENERALE..................................................................... 4

II. ORGANIZAREA UNITĂŢII DE INVĂŢĂMÂNT......................... 9

IV.  PERSONALUL UNITĂŢII DE ÎNVĂŢĂMÂNT......................................................... 14

V.   ORGANISME FUNCŢIONALE ŞI RESPONSABILITĂŢI ALE CADRELOR DIDACTICE ....................................18

VI.  STRUCTURA, ORGANIZAREA ŞI RESPONSABILITĂŢILE PERSONALULUI DIDACTIC AUXILIAR ŞI NEDIDACTIC ..............20

VII. BENEFICIARII PRIMARI AI ÎNVĂŢĂMÂNTULUI................................................ 24

VIII. EVALUAREA UNITĂŢII DE ÎNVĂŢĂMÂNT........................................................... 35

IX.  PARTENERII EDUCAŢIONALI.................................................................................. 35

              Drepturile părinţilor.........................................................................................35

X.  DISPOZIŢII FINALE ŞI TRANZITORII..................................................................... 39

Anexa 1 - COD ETIC - Cod de conduită a cadrelor didactice, cadrelor didactice auxiliare, personal nedidactic .....................41

1)     Norme de conduită ale personalului in raport cu elevii şcolii................................................. 41

2)     Relaţia profesor-­‐elev ................................................................................................................. 41

3)     Relaţia angajat-­‐angajat .............................................................................................................. 44

 

 

 

I.           DISPOZIŢII GENERALE

 

ART. 1. Regulamentul de ordine interioară este elaborat în concordanţă cu:

-         prevederile Constituţiei României,

-         Legea Învăţământului nr. 1/2011, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,

-          Regulamentul de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar (ROFUIP) aprobat prin ordinul nr. 5.115/ 2014, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 23 din 13 ianuarie 2015.

-   Codul Educaţiei 2009,

-   Codul Muncii (Legea nr. 53/2003), republicat, cu modificările şi completările ulterioare,

-   Legea nr. 202 din 19 aprilie 2002, republicată privind egalitatea de şanse şi de tratament între femei şi bărbaţi,

-    Codul de Etică elaborat în baza Art. 10 şi a Art. 16 din ordinul Ministrului Educaţiei, al Cercetării, al Tineretului şi al Sportului nr. 5550/ 2011 privind aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a Consiliului naţional de etică din învăţământul preuniversitar,

-  Statutul Personalului Didactic (prezent in Legea 1/2011 la Titlul IV),â

-   Legea nr.272/2004 privind protecţia şi promovarea drepturilor copilului,

-   Declaraţia universală a Drepturilor Omului,

-   Alte reglementări aprobate de M.E.N., de Inspectoratul Scolar al Judeţului Prahova sau de alte autorităţi centrale şi locale cărora sistemul de învăţământ li se subordonează direct sau indirect.

 

ART. 2. Întreaga activitate în şcoală va trebui să fie orientată spre îndeplinirea cerinţelor cuprinse   în articolele nr. 2 și 4 din Legea Învăţământului, după cum urmează:

Idealul educaţional al şcolii româneşti constă în dezvoltarea liberă, integrală şi armonioasă a individualităţii umane, în formarea personalităţii autonome şi în asumarea unui sistem de valori care sunt necesare pentru împlinirea şi dezvoltarea personală, pentru dezvoltarea spiritului antreprenorial, pentru participarea cetăţenească activă în societate, pentru incluziune socială şi pentru angajare pe piaţa muncii.


Educaţia şi formarea profesională a copiilor, a tinerilor şi a adulţilor au ca finalitate principală formarea competenţelor, înţelese ca ansamblu multifuncţional şi transferabil de cunoştinţe, deprinderi/abilităţi şi aptitudini, necesare  pentru:

a).  împlinirea şi dezvoltarea personală, prin realizarea propriilor obiective în viaţă, conform intereselor şi aspiraţiilor fiecăruia şi dorinţei de a învăţa pe tot parcursul vieţii;

b).  integrarea socială şi participarea cetăţenească activă în societate;

c).  ocuparea unui loc de muncă şi participarea la funcţionarea şi dezvoltarea unei economii durabile;

d).   formarea unei concepţii de viaţă, bazate pe valorile umaniste şi ştiinţifice, pe cultura naţională şi universală şi pe stimularea dialogului intercultural;

e).     educarea în spiritul demnităţii, toleranţei şi respectării drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale omului;

f).    cultivarea sensibilităţii faţă de problematica umană, faţă de valorile moral-civice şi a respectului pentru natură şi mediul înconjurător natural, social şi cultural.”

ART. 3. În concordanță cu prevederile de mai sus ne propunem ca viziune și misiune următoarele:

 

 

Viziunea şcolii prezintă modelul ideal al organizaţiei noastre peste un timp, după ce va reuşi să-şi atingă scopurile propuse, echivalează deci cu „viziunea de succes”.

 

Elementele viziunii şcolii:

 

1. De lungă durată · Creştere (demografică, instituţională, structurală)

2. De durată medie · Resursele financiare · Infrastructura · Imaginea/poziţia în comunitate

 3. De scurtă durată · Programe şi activităţi. · Resurse umane.

 

Viziunea cuprinde discordanţa dintre aspiraţiile organizaţiei şi posibilităţile ei – adică atuurile şi provocările organizaţiei. Viziunea organizaţiei trebuie să devină un ghid de acţiune – înţelegerea direcţiei de acţiune şi a consecinţelor.

 

 „Noi suntem o şcoală pentru viitor - o şcoală pentru toţi” este sloganul care reprezintă viziunea şcolii pentru următorii 4 ani.

 

În viziunea şcolii noastre, procesul instructiv-educativ trebuie să satisfacă cerinţele învăţământului modern european, să ofere clienţilor noştri servicii educaţionale de calitate, care să atingă indicatorii şi standardele de referinţă impuse de normele calităţii. Ne propunem ca prin calitatea serviciilor, să satisfacem încrederea publică şi să ne afirmăm ca ofertă publică viabilă, să contribuim la dezvoltarea personală a clienţilor noştri prin formarea capacităţilor cognitive şi prin însuşirea de către aceştia a valorilor civice, morale şi estetice. Concepem şcoala ca instituţie capabilă să aplice principiile şi direcţiilor reformei, să se integreze în normele europene şi naţionale, deschisă către comunitate, care susţine dezvoltarea şi ca organizaţie care valorizează diversitatea şi diferenţele clienţilor noştri, în care să se facă o educaţie incluzivă, facilitând accesul şi participarea la procesul atât de complex, instructiv-educativ în care sunt cuprinşi toţi actorii educaţionali şi toţi factorii interesaţi. Ţelul nostru este să redevenim o unitate şcolară de referinţă, integrată nevoilor sociale ale comunităţii, care să realizeze pregătirea de pentru viitor, la standarde europene.

Dorind o viziune dinamică, ştiinţifică, pragmatică, viziunea şcolii s-a centrat, raportându-ne la următoarele domenii:

 · Curriculum - obţinerea unor rezultate competitive asigurând calitatea procesului instructiv-educativ; - stimularea performanţelor individuale ale elevilor, dezvoltarea personalităţii elevilor, formarea capacităţilor intelectuale, stimularea motivaţiei învăţării, asimilarea tehnicilor de muncă intelectuală; - educaţia în sprijinul valorilor societăţii noastre.

 · Resurse umane  - elevul trebuie să găsească în şcoală un al doilea cămin care să-i ofere nu numai cunoştinţele necesare trecerii într-o treaptă superioară a învăţământului, ci şi un cadru propice dezvoltării personalităţii lor ca viitori cetăţeni, capabili să facă faţă cerinţelor contemporane. - Stimularea cadrelor didactice nu numai în vederea perfecţionării, ci şi prin implicare lor în actul decizional, responsabilizarea acestora;

· Resurse material-financiare: - demararea lucrărilor prevăzute în programul de dezvoltare şcolară, ceea ce va permite crearea unei imagini noi. Astfel se vor putea pune în valoare atât baza materială a şcolii, resursele umane ceea ce va duce la creşterea prestigiului şcolii în comunitatea locală - amenajarea unei săli sport corespunzătoare;  ·Relaţii comunitare - creşterea prestigiului şcolii prin colaborarea cu parteneri direct interesaţi, participarea şi obţinerea unor rezultate la activităţile propuse de către partener

MISIUNEA ŞCOLII

 

Misiunea trebuie să clarifice scopul unei organizaţiei şi indică DE CE face organizaţia ceea ce face. Am definit misiunea răspunzând la următoarele întrebări:

 1. CE vom face?

2. PENTRU CINE vom face?

 3. CUM vom face?

 4. DE CE vom face?

 5. UNDE vom face?

1. Ce funcţii are organizaţia? Delimitarea obiectivelor am efectuat-o cât mai concret. Răspunsul la întrebare reiese din necesităţile grupului-ţintă.

2. Pentru cine: grupul – ţintă .

3. Cum îşi va realiza organizaţia funcţiile?

4. De ce organizaţia face ceea ce face? .

5. Unde va face organizaţia ceea ce doreşte să facă? Stabileşte aria geografică.

 Şcoala noastră are porţile deschise tuturor celor care vor să cunoască, să înveţe, să înţeleagă, să se formeze şi să se împlinească, oferind şanse egale, prin servicii educaţionale de calitate. Dorim pentru elevii noştri: o educaţie conform standardelor europene; adaptare la situaţiile de schimbare specifice unei societăţi în dezvoltare; un procent de promovabilitate la examenele de sfârşit de ciclu gimnazial de peste 95%; capacitatea de a comunica în situaţii diverse, în limba maternă şi într-o limbă de circulaţie internaţională; performanţe înalte la toate disciplinele de învăţământ; cunoaşterea şi aplicarea tehnicilor de operare pe calculator. Misiunea şcolii derivă din idealul educaţional de formare a personalităţii umane şi constă în asigurarea pregătirii optime a elevilor pentru învăţământul liceal sau SAM, precum şi însuşirea de către elevi a sistemului valorilor culturale, morale şi etice, necesare unei raportări eficiente la cerinţele unei societăţi în permanentă schimbare. Pentru a fi o familie care nu piere si nu imbatraneste, vom transmite viitoarelor generatii sentimentul lucrului bine facut, cu rabdare si temeinicie.

 

 Misiunea şcolii :

 

,,SUNTEM O FAMILIE! IMPREUNĂ CONSTRUIM, INVĂŢĂM, INOVĂM, PĂSTRĂM TRADIŢIILE! SUNTEM O ŞCOALĂ DESCHISĂ, PENTRU COMUNITATE! PREGATIM VIITORII ABSOLVENŢI PENTRU INTEGRAREA INTR-O SOCIETATE IN SCHIMBARE”.

 

 Educaţia este cel mai puternic motor al schimbărilor sociale, dar pentru activarea acestui motor sunt necesare schimbări fundamentale, care să facă posibilă dezvoltarea unei societăţi echitabile bazată pe cunoaştere. În acest scop şcoala noastră îşi propune să dezvolte o cultură organizaţională de tip reţea care să promoveze valori şi credinţe împărtăşite de educatori, elevi şi părinţi punând accentul pe învăţare şi creând un climat educativ de învăţare. Învăţarea trebuie să treacă dincolo de zidurile clasei, încorporând discipline şi tehnologii complexe care să-i ajute pe elevi să se integreze într-o societate în schimbare. Învăţarea trebuie centrată pe elev, înglobând cele mai noi idei şi practici pedagogice. CDŞ-ul trebuie să se axeze pe noi discipline (informatică, tehnici de comunicare, utilizarea internetului, educaţie ecologică, etc.) Ne propunem să dezvoltăm în parteneriat cu comunitatea locală un mediu favorabil educaţiei bazat pe valori morale, antreprenoriale, tehnologice, informaţionale, religioase, ecologice, astfel încât fiecare elev să beneficieze de şansa de a fi educat ca bun cetăţean european , creativ dar şi critic şi auto critic, capabil să se integreze în orice ţară europeană.

        ART. 4. Prezentul regulament a fost întocmit de colectivul de lucru, numit prin hotărârea Consiliului de administraţie, discutat în Consiliul Elevilor, Comitetul de Părinți, Consiliul profesoral şi aprobat de Consiliul de administraţie.

Documentul   conţine   doar   reglementările   suplimentare   care   nu   sunt   cuprinse  în

„Regulamentul de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar“ (aprobat prin ordinul nr. 5.115/2014, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 23 din 13 ianuarie 2015), ce poate fi consultat în întregime la bibliotecă şi pe pagina web a MEN (www.edu.ro, Învăţământ preuniversitar, Legislaţie).

ART. 5. Regulamentul de organizare şi funcţionare a Scolii gimnaziale Vedea este postat pe site-ul şcolii, https://scoala-gimnaziala-vedea.webnode.ro , un exemplar imprimat se află în cancelarie şi un altul la bibliotecă, pentru a putea fi consultat de orice angajat al şcolii, de elevi şi de părinţi.

ART. 6. Regulamentul este aplicabil tuturor persoanelor din Scoala gimnaziala Vedea responsabile cu instruirea şi educaţia şi care, în conformitate cu prevederile “Statutului personalului didactic” din Legea Educaţiei Naţionale 1/2011, îndeplinesc funcţia de personal didactic/cadru didactic, personal didactic auxiliar, personal didactic asociat, precum şi funcţii de conducere, de îndrumare şi control, elevilor și părinților/tutorilor legali ai acestora.

Acest regulament este aplicabil şi personalui nedidactic al Scolii gimnaziale Vedea.

ART. 7. După aprobare, direcţiunea, diriginţii şi şefii de compartimente vor comunica elementele de conţinut întregului personal, elevilor şi părinţilor pentru respectarea şi punere în practică şi vor preda conducerii scolii procesele verbale de instruire a acestora în cadrul orei de dirigenţie, respectiv şedinţa cu părinţii.

  Personalul didactic auxiliar şi personalul nedidactic vor lua la cunoştinţă reglementările prezentului regulament iar şefii de compartimente vor preda conducerii scolii procesele verbale de instruire.

      ART. 8. Regulamentul funcţionează atât ca un contract moral între părinţi/tutori legali, elevi, comunitatea locală şi diferitele categorii de personal din sistemul de învăţământ preuniversitar responsabile cu instruirea şi educaţia, cât şi ca un sistem de standarde de conduită menite să contribuie la coeziunea instituţională şi a grupurilor de persoane implicate în activitatea educaţională, prin formarea şi menţinerea unui climat bazat pe cooperare şi competiţie după reguli corecte.

      ART. 9. Respectarea prevederilor prezentului regulament reprezintă o garanţie a creşterii calităţii şi a prestigiului învăţământului în Scoala gimnaziala Vedea, scop pentru care ne propunem următoarele obiective:

Ø  acces egal şi sporit la educaţie;

Ø  calitate ridicată a educaţiei şi pregătirea societăţii bazate pe cunoaştere;

Ø  descentralizarea şi depolitizarea sistemului educativ;

Ø  transformarea educaţiei în resursă de bază a modernizării României;

Ø  considerarea investiţiei în capitalul uman ca investiţia cea mai profitabilă pe termen lung;

Ø  combinarea eficientă a educaţiei de elită cu educaţia generală;

Ø  compatibilizarea europeană şi scoaterea învăţământului românesc din izolarea din ultimii ani;

Ø  dezvoltarea instituţională a educaţiei permanente.

 

        ART. 10. Orice persoană din Scoala gimnaziala Vedea responsabilă cu instruirea şi educaţia, are datoria morală şi profesională de a cunoaşte, de a respecta şi de a aplica prevederile prezentului regulament care functionează ca un contract.

ART. 11. Părinţii elevilor vor fi rugaţi să sprijine permanent scoala, să prezinte propuneri pentru îmbunătăţirea ordinii şi disciplinei atât în scoala cât şi în afara ei, să facă propuneri pentru îmbunătăţirea calităţii muncii.


 

II.        ORGANIZAREA UNITĂŢII DE INVĂŢĂMÂNT

 

La nivelul Scolii gimnaziale Vedea, sunt respectate articolele 5-16 (Titlul II) din ROFUIP aprobat prin 5115/2014, la care se adaugă:

 

       ART. 12.Organizarea activităţii în scoala:

 

1)    Scoala gimnaziala Vedea,  cuprinde următoarele forme de învăţământ: prescolar, primar, gimnazial.

2)     Cursurile se desfăşoară într-un schimb între orele 8.00-14.00.

3)     Serviciul secretariat îşi desfăşoară programul între orele 8.00 – 12.00;

4)     Serviciul contabilitate îşi desfăşoară programul între orele 12.00 – 16.00;

5)     Personalul nedidactic îşi desfăşoară activitatea conform fişei postului.

 

ART. 13 Asigurarea pazei unităţii de învăţământ

1)     Paza Scolii gimnaziale Vedea se realizează cu personal angajat al scolii;

2)     În situaţia în care acest lucru nu va fi posibil, conducerea şcolii, va solicita organelor de poliţie/ jandarmerie ca în intervalele orare 8.00-14.00 să sprijine şcoala prin asigurarea supravegherii circulaţiei persoanelor in şcoală şi în zona limitrofă acesteia.

3)     Conducerea unităţii de învăţământ întocmeşte, cu sprijinul de specialitate al organelor de poliţie/ jandarmerie, planul de pază al unităţii de învăţământ prin care se stabilesc regulile concrete privind accesul, paza şi circulaţia în interiorul obiectivului. Va fi stablit de comun accord şi va fi afişat numărul de telefon al organelor de poliţie/jandarmerie la care personalul de  pază, profesorul de serviciu, personalul scolii, elevii sau conducerea unităţii de învăţământ pot suna în situaţia unor incidente violente, sau în cazul intrarii în unitatea de învăţământ a unor persoane aflate sub influenţa băuturilor alcoolice, turbulente, avânt comportament agresiv ori intenţia de a deranja ordinea şi liniştea în instituţia de învăţământ.

ART. 14Reglementarea accesului in unitatea de învăţământ

1)     Accesul elevilor şi al personalului şcolii se face prin intrările stabilite, securizate/păzite corespunzător. Există un profesor de serviciu şi doi elevi de serviciu care asigură paza permanent.

2)     Accesul elevilor în unitatea de învăţământ va fi permis, în conformitate cu prevederile regulamentului intern, pe baza carnetului de elev şi a semnelor distinctive de ţinută (uniforma şcolară si ecuson).

3)     Accesul persoanelor străine (părinţi/reprezentanţi legali, rude, vizitatori, etc), se face prin intrarea stabilită de conducătorul unităţii de învăţământ, numită punct de control, şi este permis după verificarea şi consemnarea în registru a identităţii acestora de către personalul delegat de conducerea unităţii de învăţământ în acest scop şi după primirea unui ecuson pentru vizitator.

4)     Ecusoanele de acces se vor executa conform modelului stabilit de conducatorul unităţii de învăţământ, care are obligaţia de a asigura păstrarea ecusoanelor neînmânate şi de a viza anual valabilitatea celor aflate în uz, aplicând ştampila instituţiei în dreptul perioadei corespunzătoare înscrise în acest act. Ecusoanele pentru vizitatori se păstrează şi se elibereaza la punctul de control.

5) Personalul menţionat la punctul 3). va înregistra la punctul de control numele, prenumele, seria şi numărul actului de identitate, scopul vizitei, precum şi ora intrării şi părăsirii incintei unităţii de învăţământ în Registrul pentru evidenţa accesului vizitatorilor în spaţiile unităţii de învăţământ.

6)     După înregistrarea datelor anterior mentionate, personalul delegat de conducerea unităţii de învăţământ in acest scop înmânează ecusonul care atesta calitatea de invitat/vizitator. Vizitatorii au obligaţia de a purta ecusonul la vedere, pe toata perioada rămânerii în unitatea de învăţământ şi de a-l restitui la punctul de control, în momentul părăsirii acesteia.

7)     Persoanele delegate de către conducerea unităţii de învăţământ (profesor de serviciu, elevi de serviciu), va conduce vizitatorul până la locul stabilit de conducerea unităţii de învăţământ pentru întâlnirile personalului unităţii de învăţământ cu terţi si anunţă persona cu care vizitatorul solicită întâlnirea.

8)     Vizitatorii au obligaţia să respecte reglementarile interne ale unităţii de învăţământ referitoare la accesul în unitatea de învăţământ şi să nu părăsească locul stabilit pentru întâlnirea cu persoanele din şcoală. Se interzice accesul vizitatorilor în alte spaţii decât cele stabilite conform punctului 7), făra acordul conducerii unităţii de învăţământ. Nerespectarea acestor prevederi poate conduce la evacuarea din perimetrul unităţii de învăţământ a persoanei respective, de către organele abilitate, şi/sau interzicerea ulterioara a accesului acesteia în şcoală.

9)     Accesul părinţilor/reprezentanţilor legali în incintele şi în clădirile Scolii gimnaziale Vedea este permis în următoarele cazuri:

a.       La solicitarea profesorilor diriginţi/profesorilor clasei/conducerii şcolii;

b.       La şedinţele/consultaţiile/lectoratele cu părinţii organizate de personalul didactic;

c.       Pentru rezolvarea unor probleme referitoare la acte/documente de studii sau alte situaţii şcolare care implică relaţia directă a părinţilor/reprezentanţilor legali cu personalul secretariatului şcolii sau cu profesorul diriginte/conducerea şcolii;

d.       La întâlnirile solicitate de părinţi/reprezentanţi legali, programate de comun accord cu profesorii diriginţi/profesorii clasei/conducerea şcolii;

e.       La diferite evenimente publice şi activităţi şcolare/extracurriculare organizate în cadrul şcolii, la care sunt invitaţi să participle părinţii/reprezentanţii legali;

f.        În cazul unor situaţii speciale.

10) Părinţii/tutorii legali nu au acces în unităţile de învăţământ decât în pauze, cu excepţia cazurilor de forţă majoră.

11) Este interzis accesul în instituţie al persoanelor turbulente sau a celor aflate sub influenţa băuturilor alcoolice, a celor având comportament agresiv, precum şi a celor care au intenţia vădită de a deranja ordinea şi liniştea în instituţia de învăţământ.

12) Se interzice intrarea vizitatorilor însoţiţi de câini sau care au asupra lor arme sau obiecte contondente, substanţe toxice, explozivo–pirotehnice, iritante–lacrimogene sau uşor inflamabile, publicaţii având caracter obscen sau instigator, precum şi stupefiante sau băuturi alcoolice.

ART. 15. Măsuri speciale de securitate şi protecţie în scoala

 

1)     Intrarea elevilor în scoala, se va face, în baza semnului distinctiv şi a carnetului de elev, prin căile de acces stabilite la începutul anului şcolar;

2)     Se interzice ieşirea elevilor din clasă în timpul orelor de curs (doar în cazuri excepţionale);

3)     Se interzice introducerea în incinta şcolii a băuturilor alcoolice, a substanţelor etnobotanice sau a drogurilor;

4)     În incinta scolii este interzis fumatul, consumul de băuturi alcoolice, seminţe, etnobotanice, droguri;

5)     Se interzice introducerea şi folosirea de arme albe, materiale explozive, obiecte şi substanţe care pun în pericol siguranţa şi securitatea elevilor, cadrelor didactice, personalului scolii;

6)     Se interzice accesul în scoala cu materiale audio-vizuale cu caracter obscen;

7)     Se interzice folosirea telefoanelor mobile atat în timpul orelor cat si in pauze. Elevii care folosesc telefoane mobile în timpul orelor vor fi sancţionaţi. Telefoanele vor fi reţinute de profesori, şi vor fi predate părinţilor pe bază de semnătură că au primit telefoanele şi au luat la cunoştinţă de abaterea disciplinară şi sancţiunea aplicată.

ART. 16. Responsabilităţi ale conducerii unităţii de învăţământ 

 

Conducerea unităţii de învăţământ are următoarele obligaţii şi responsabilităţi:

1)     Întocmeşte, cu sprijinul de specialitate al organelor de poliţie/jandarmerie, planul de pază al unităţii de învăţământ prin care se stabilesc reguli concrete privind accesul, paza şi circulaţia în interiorul obiectivului;

2)     Stabileşte atribuţiile profesorilor de serviciu şi ale celorlalte persoane din şcoală în legătură cu supravegherea elevilor şi însoţirea, după caz, a persoanelor străine, menţinerea ordinei şi disciplinei pe timpul desfăşurării programului de învăţământ, relaţiile cu personalul de pază pentru preîntâmpinarea şi semnalarea oricărui caz de pătrundere ilicită în incinta şcolii;

3)     Stabileşte orarul, programul de audienţe, precum şi regulile de acces şi comportare în şcoală şi le afişează la punctul de control;

4)     Organizează instruirea cadrelor didactice şi a personalului tehnico–administrativ pentru cunoaşterea şi aplicarea prevederilor ghidului de procedură internă;

5)     Informează elevii şi părinţii/reprezentanţii legali ai acestora despre reglementările interne referitoare la accesul în unitatea de învăţământ;

6)     Informează, în regim de urgenţă, organele de poliţie/jandarmi şi inspectoratul şcolar asupra producerii unor evenimente de natură să afecteze ordinea publică, precum şi prezenţa nejustificată a unor persoane în şcoală sau în imediata apropiere a acesteia;

ART. 17.Atribuţiile profesorului de serviciu

1)  Serviciul pe şcoală este realizat de trei profesori de serviciu, intr-un singur schimb.

2)  Fiecare cadru didactic are obligaţia de a îndeplini sarcina de profesor de serviciu, conform graficului stabilit la începutul semestrului, în funcţie de ziua/pauza în care este programat;

3)     Profesorul de serviciu răspunde, supraveghează şi controlează programul zilnic al scolii. La începerea serviciului pe scoala, se prezintă la director pentru a fi informat asupra evenimentelor sau problemelor din ziua respectivă;

4)     Programul zilnic se desfăşoară între orele 8.00 şi 14.00;

5)     Asigură, împreună cu elevii de serviciu şi cu profesorii diriginţi, ordinea şi disciplina în scoala;

6)     Asigură prezenţa la ore a tuturor cadrelor didactice, conform orarului zilnic; în caz de  absenţă a unui profesor se preocupă de acoperirea orelor. Orice nerespectare a programului zilnic este comunicată conducerii scolii;

7)     Controlează respectarea regulamentelor şcolare, în special cu privire la ţinuta elevilor, fumatul, deplasarea pe holurile scolii, intrarea persoanelor străine;

8)     Ia cunoştinţă de eventualele conflicte dintre elevi şi impune măsurile necesare, iar dacă este cazul informează conducerea scolii;

9)     Profesorul de serviciu pe scoala are dreptul să dea dispoziţii personalului de întreţinere pentru remedierea anumitor probleme ce apar în timpul serviciului;

10) Supraveghează respectarea normelor de protecţia muncii, PSI, şi de protecţia mediului; ia măsuri operative de verificare;

11) La terminarea serviciului,  verifica  dacă sunt încuiate  cabinetele, sălile de clasă, verifică şi consemnează într-un proces verbal, existenţa tuturor cataloagelor. De asemenea, consemnează în acelaşi proces verbal, diverse evenimente şi propune unele măsuri ce le crede de cuviinţă. Procesul- verbal se predă directorului .

ART. 18.Atribuţiile elevului de serviciu pe scoala

1)  Grupa elevilor de serviciu este constituită din 2 elevi, conform graficului afişat în cancelarie;

2)  Serviciul se desfăşoară într-un schimb între orele 8.00-14.00; se efectuează cu câte un elev de serviciu la intrarea principală a scolii (intrarea profesorilor), la intrarea elevilor şi în spaţiul special amenajat din zona secretariatului;

3)  Elevii de serviciu se ocupă să sune de intrare şi ieşire la timp;

4)  Întâmpină orice persoană străină, pe care o legitimează şi apoi o conduce la serviciul secretariat sau la cancelarie, în funcţie de solicitarea persoanei;

5)  În cazul în care ceva i se pare suspect în comportamentul unor persoane străine sau a unor elevi, are obligaţia de a informa profesorul de serviciu;

6)  Nu deranjează cadrele didactice la ore, chiar dacă acest lucru este solicitat de anumite persoane care vin din afara scolii şi doresc să discute cu un anumit profesor;

7)  Orice probleme se ivesc în timpul serviciului vor fi raportate profesorului de serviciu pe şcoală.

III.      MANAGEMENTUL UNITĂŢII DE ÎNVĂŢĂMÂNT

 

La nivelul Scolii gimnaziale Vedea, sunt respectate articolele 17-29 din ROFUIP aprobat prin 5115/2014, prin care sunt stipulate atribuţiile Consiliului de administraţie, directorului.

 

 

 

IV.    PERSONALUL UNITĂŢII DE ÎNVĂŢĂMÂNT

 

La nivelul Scolii gimnaziale Vedea, sunt respectate articolele 30-47 din ROFUIP aprobat prin 5115/2014, la care se adaugă:

ART. 19. În Scoala gimnaziala Vedea, personalul este format din: personal didactic (personal didactic de conducere, didactic de predare ), didactic auxiliar şi personal nedidactic.

ART. 20.Obligaţii şi responsabilităţi ale cadrelor didactice

1)     Cadrele didactice trebuie să cunoscă şi să respecte îndatoririle ce le revin, în calitate de profesori / profesori de serviciu (conform ART.17).

2)     Cadrele didactice trebuie să informeze, în regim de urgenţă, conducerea unităţii de învăţământ şi/sau organele de poliţie/jandarmerie asupra producerii unor evenimente de natură să afecteze ordinea publică, precum şi asupra prezenţei nejustificate a unor persoane în incinta şcolii sau în imediata apropiere a acesteia.

3)     Conducerea şcolii, profesorii diriginţi vor organiza şi realiza instruirea elevilor şi a părinţilor pentru cunoaşterea şi aplicarea prevederilor regulamentului intern şi a procedurilor care reglementează prezenţa şi comportamentul acestora în unitatea de învăţământ.

4)     Semnarea zilnică a condicii de prezenţă este obligatorie, indicându-se subiectul lecţiei respective. Intrarea la clasă se face imediat ce a sunat.

Norme de completare a condicii de prezenţă a profesorilor:

−        Condica de prezenţă este documentul care certifică activitatea ce o desfăşoară zilnic (pe ore ) cadrele didactice;

−        Completarea condicii este efectuată de profesorul de serviciu; Eventuale modificări se operează numai cu aprobarea directorului;

−        Completarea se face fără a se omite ore din program, cadrele didactice vor avea grijă să consemneze tematica propusă conform planificării calendaristice semestriale;

−        Eventualele neconcordanţe sau neefectuări ale orelor sunt consemnate numai de către director, care vor opera în condică cu cerneală roşie;

−        Condica de prezenţă a cadrelor didactice se numerotează şi se înregistrează la serviciul secretariat;

−        Nu se admit spaţii goale între orarele zilelor/ săptămânilor. Dacă există, se barează de către director .

5)     În primele zile ale fiecărui semestru, fiecare cadru didactic va prezenta conducerii scolii planificările calendaristice inclusiv planificarea temelor pentru orele de dirigenţie.

6)     Profesorii diriginţi sunt obligaţi să verifice zilnic starea de disciplină în clasă.

7)     La nivelul clasei profesorul diriginte poate stabili un regulament propriu, însă subordonat celui din scoala.

8)     Cadrele didactice sunt obligate să evite angajarea de discuţii cu elevii sau cu părinţii acestora pe tema competenţei de specialitate sau psihopedagogice a altor cadre didactice.

9)     Orice învoire a cadrelor didactice se face prin înlocuirea cu un alt cadru didactic, care să asigure orele pe perioada respectivă. Înlocuirea se face cu acordul directorului, pe baza unei cereri scrise şi se anunţă cel târziu înainte de începerea programului. Anunţul se face şi la serviciul secretariat. Învoirile sunt considerate zile din concediu. În caz de boală se comunică situaţia serviciului secretariat şi se prezintă certificatul medical în cel mai scurt timp cu putinţă.

10) Este obligatorie desfăşurarea activităţilor prevăzute în orar cu respectarea orelor de începere şi de terminare a acestora; în cazul în care unii profesori realizează alte ore decât cele prevăzute în orar (lecţii, ore de dirigenţie, etc) se cere acordul conducerii scolii.

11) Profesorul are obligaţia de a trece notele obţinute de elevi în carnetul de note. De asemenea rezultatele obţinute de elevi la lucrările scrise, să fie comunicate elevilor în termen de 7 zile de la susţinerea lucrării.

      12)În relaţia profesor – elev, nu se vor utiliza metode ce duc la încălcarea demnităţii elevului.

13) Profesorul, odată intrat la clasă, nu poate fi deranjat de nici o persoană, decât în cazuri excepţionale sau dacă este anunţat în prealabil de directorul  scolii.

14) Cadrele didactice au obligaţia să nu fumeze în locurile unde au acces elevii, să nu vină la scoala sub influenţa băuturilor alcoolice.

15) Cadrele didactice se bucură de toate drepturile prevăzute de Statutul Personalului Didactic sau de alte reglementări ale MEN.

16)În cazul unor abateri ale elevilor de la disciplina şcolară, profesorul comunică, în scris sau verbal, abaterea profesorului diriginte, iar în cazul în care se constată că nu se iau măsurile ce se impun, va înainta o sesizare conducerii liceului, Consiliului Profesoral al clasei sau Consiliului Profesoral al scolii, situaţie ce va fi analizată în Comisia de disciplină a şcolii.

17) Profesorul are obligaţia de a comunica dirigintelui situaţia în care un elev deţine un număr de absenţe nemotivate la obiectul pe care îl predă.

18) Cadrele didactice sunt răspunzătoare de aplicarea corectă a Regulamentului Şcolar şi a celui de Ordine Interioară.

19) Cadrele didactice sunt obligate să participe la şedinţele Consiliul Profesoral şi la şedinţele Consiliului Profesoral al clasei.

20) Profesorii trebuie sa aibă o ţinută morală demnă, în concordanţă cu valorile educaţionale pe care le transmite elevilor, o vestimentaţie decentă şi un comportament responsabil.

21) Personalului didactic de predare îi este interzis:

-       să părăsească sala de clasa/sala de desfăşurare a activităţii/sala sau terenul de sport, în timpul desfăşurării activităţilor didactice;

-       să folosească telefonul mobil în timpul desfăşurării activităţilor didactice;

-       să elimine elevii din clasa / sala de desfăşurare a activităţii;

-       să învoiască elevii din timpul activităţilor didactice pentru rezolvarea unor probleme personale;

-       să motiveze absenţele elevilor cărora nu le este diriginte;

-       să noteze elevul la disciplina pe care o predă, în funcţie de comportamentul acestuia. Un comportament ce contravine regulamentului va fi sancţionat prin scăderea notei la purtare;

-       să acorde nota 1 pentru un alt motiv decât cel de fraudă (copiat, sustragerea lucrării,

şoptit, etc.);

-       să comercializeze manuale sau auxiliare didactice.

ART. 21. Personalul nedidactic

1)  Personalul nedidactic îşi desfăşoară activitatea în baza prevederilor Legii nr. 53/2003 – Codul Muncii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare şi ale contractelor colective de muncă aplicabile.

2)  Activitatea personalului nedidactic din Scoala gimnaziala Vedea se desfăşoară respectând articolele 42-43 din ROFUIP aprobat prin 5115/2014.

ART. 22. Evaluarea personalului din Scoala gimnaziala Vedea

1)  Evaluarea personalului didactic se face conform legislaţiei în vigoare.

2)     Evaluarea personalului nedidactic se face la sfârşitul anului calendaristic conform prevederilor legale şi ale regulamentului intern, în baza fişei postului.

ART.23. Răspunderea disciplinară a personalului din Scoala gimnaziala Vedea

1)     Pentru nerespectarea regulamentului intern, personalul didactic răspunde disciplinar conform Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare.

2)     Pentru nerespectarea regulamentului intern, personalul nedidactic răspunde disciplinar în conformitate cu prevederile Legii nr. 53/2003 – Codul Muncii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.


 

V.     ORGANISME FUNCŢIONALE ŞI RESPONSABILITĂŢI ALE CADRELOR DIDACTICE

 

Organismele funcţionale la nivelul Scolii gimnaziale Vedea şi responsabilităţile cadrelor didactice, sunt cele ce se regăsesc în articolele 48-91 din ROFUIP aprobat prin 5115/2014, după cum urmează:

 

1)  Consiliul profesoral – conform art. 48-50, din ROFUIP aprobat prin 5115/2014

 

Cu menţiunea: conform art. 48 (3): „Absenţa nemotivată de la şedinţele la unitatea la care cadrul didactic are norma de bază se consideră abatere disciplinară

 

2)  Consiliul clasei – conform art. 51-55, din ROFUIP aprobat prin 5115/2014

 

3)  Catedrele/comisiile metodice - conform art. 56-80, din ROFUIP aprobat prin 5115/2014, cu completările:

ART.24 – În anul şcolar 2014-2015 la nivelul şcolii funcţionează următoarele Comisii / Comisii metodice, cu atribuţiile specificate în art. 56-80 din ROFUIP aprobat prin 5115/2014:

- Comisia metodica a educatoarelor;

-Comisia metodica a invatatorilor;

-Comisia stiintelor uumaniste;

-Comisia stiintelor reale;

-Comisia pt. rechizite, burse, manual, Euro 200, Euro 100;

-Comisia pt.disciplina, scolarizare, frecventa si violenta;

-       Comisia pentru prevenirea şi combaterea corupţiei;

-       Comisia de evaluare şi asigurare a calităţii(CEAC );

-       Comisia diriginţilor

-       Comisia de formare continuă(perfectionare )

-       Comisia  pentru inventariere;

-       Comisia  pentru aplicarea programului ,,Corn si lapte,,.

-       Comisia de intocmire a ROI;

-       Comisia de imagine şi comunicare;

                              -       Comisia de activităţi extracurriculare;

-       Comisia de redactare a orarului si a seviciului pe scoala;

-       Comisia  pentru curriculum;

-       Comisia  pentru integrare europeana;

-       Comisia de sănătate şi securitate în muncă;

-       Comisia pentru prevenirea şi stingerea incendiilor;

 

ART.25. Activitatea, responsabilităţile şi atribuţiile Coordonatorului pentru proiecte şi programe educative şcolare şi extraşcolare – sunt cele cuprinse în Art. 59-62, din ROFUIP aprobat prin 5115/2014.

ART. 26. Activitatea, responsabilităţile şi atribuţiile profesorului diriginte sunt cele cuprinse în art. 63-69, din ROFUIP aprobat prin 5115/2014, la care se adaugă:

Profesorul diriginte:

1)     Stabileşte reguli precise de comportare în clasă, cât şi atribuţiile elevilor în cadrul colectivului. Dirigintele numeşte, după ce elevii şi-au ales, şeful clasei;

2)     Preia, pe bază de proces-verbal, sala de clasă în care îşi desfăşoară activitatea elevii;

3)     Răspunde de întreaga activitate a clasei şi nimeni nu poate lua măsuri disciplinare sau de altă natură, decât cu consultarea profesorului diriginte;

4)     Informează elevii şi părinţii acestora cu privire la prevederile legale referitoare la bacalaureat, precum şi la certificarea competenţelor profesionale, la metodologia de continuare a studiilor;

5)     Prezintă rapoarte semestriale privind activitatea clasei, cât şi starea disciplinară a elevilor.

 

VI.    STRUCTURA, ORGANIZAREA ŞI RESPONSABILITĂŢILE PERSONALULUI DIDACTIC AUXILIAR ŞI NEDIDACTIC

 

La nivelul Scolii gimnaziale Vedea, sunt respectate articolele 92-106 din ROFUIP aprobat prin 5115/2014, la care se adaugă:

ART. 27. Atribuţiile serviciului sercretariat

1)     Secretariatul funcţionează pentru elevi, părinţi, personalul unităţii de învăţământ şi pentru alte persoane interesate, potrivit unui program de lucru aprobat de director;

2)     Secretariatul asigură permanenţa pe întreaga perioadă de desfăşurare a orelor de curs;

3)     Secretarul completează fişele matricole, cataloagele de corigenţă şi se ocupă de arhivarea tuturor documentelor şcolare;

4)     În perioada vacantelor şcolare, cataloagele se păstrează la secretariat;

5)     Evidenţa, selecţionarea, păstrarea şi depunerea documentelor şcolare la Arhivele Naţionale, după expirarea termenelor de păstrare stabilite prin Indicatorul termenelor de păstrare, aprobat prin ordinul Ministrului Educaţiei si Cercetării, se fac în conformitate cu prevederile Legii Arhivelor Naţionale nr.16 din 2 aprilie 1996;

6)     Compartimentul de secretariat este subordonat directorului scolii;

7)     Sarcinile  sunt prezentate în fişa postului;

8)     La terminarea studiilor sau în caz de transfer elevii trebuie să prezinte serviciului secretariat că nu au cărţi nerestituite sau alte obligaţii faţă de scoala neonorate;

9)     După aprobarea transferului, serviciul secretariat este obligat să solicite situaţia şcolară a elevului în termen de 5 zile. Şcoala respectivă este obligată să trimită situaţia şcolară a elevului transferat în termen de 10 zile lucrătoare de la primirea solicitării. Elevul transferat nu este înscris în catalog până la primirea situaţiei şcolare, dar participă la cursuri în calitate de audient.

ART. 28.  Atribuţiile serviciului contabilitate

 

1)     Serviciul de contabilitate al scolii este subordonat directorului-ordonator terţiar de credite, asigură şi răspunde de organizarea şi desfăşurarea activităţii financiar-contabile a unităţii de învăţământ, în conformitate cu dispoziţiile legale în vigoare;

2)     Contabilitatea îndeplineşte orice sarcini financiar-contabile încredinţate de director sau stipulate expres în acte normative;

3)     Alte sarcini sunt prevăzute în fişa postului.

ART. 29. Atribuţiile personalului de îngrijire

1)     Personalul de îngrijire este direct subordonat directorului scolii şi răspunde de asigurarea curăţeniei pentru spaţiul repartizat;

2)     Sarcinile îngrijitorului sunt prevăzute în fişa postului;

3)     Personalul de îngrijire îndeplineşte si alte sarcini date de directori (curier etc)

ART. 30. Dispoziţii legate de personalul nedidactic        

1)     Concediile fără plată se acordă numai în perioada vacanţelor şcolare, cu respectarea prevederilor din contractul de muncă;

2)     În timpul programului de lucru personalul nedidactic şi didactic auxiliar are dreptul la o pauză de masă de 30 minute inclusă în programul de lucru;

3)     Se consideră abateri disciplinare:

-       întârzierea sistematică în efectuarea lucrărilor;

-       întârzierea sistematică şi absenţe nemotivate de la serviciu;

-       plecările nejustificate de la serviciu sau înainte de încheierea programului;

-       refuzul nejustificat de a îndeplini sarcinile şi atribuţiile de serviciu;

-       neglijenţă repetată în rezolvarea lucrărilor;

-       manifestări care aduc atingere prestigiului scolii sau autorităţii;

-       nerespectarea secretului profesional sau al confidenţialităţii lucrărilor care au acest caracter.

4)     Pentru absenţe nemotivate de la serviciu de până la 3 zile sau maxim 24 ore, salariatul va fii sancţionat cu reducerea salariului de pe o durată de o lună cu 5%, iar pentru repetarea abaterii va fi sancţionat cu 10% pe două luni;

5)     Pentru mai mult de 3 zile consecutive salariatul va fi sancţionat cu 3 luni diminuarea salariului cu 10%;

6)     Pe toată perioada programului se interzice consumul de băuturi alcoolice sau prezenţa în stare de ebrietate la serviciu;

7)     Dacă un salariat de la personalul nedidactic sau didactic auxiliar se află sub influenţa alcoolului şi se constată de către director sau alt persoană din consiliul de administraţie, va fi supus unei anchete la comisia de disciplină şi se vor lua măsuri conform Codului Muncii, republicat, cu completările şi modificările ulterioare; În funcţie de gravitatea faptei se poate ajunge până la desfacerea contractului de muncă.

 

VII. BENEFICIARII PRIMARI AI ÎNVĂŢĂMÂNTULUI

 

La nivelul Scoliii gimnaziale Vedea, sunt respectate articolele 107-230 din ROFUIP aprobat prin 5115/2014, la care se adaugă:

ART. 31.Obligaţii ale elevilor

 

1)     Să fie prezent la scoala înainte de ora 8.00;

2)     Să respecte Regulamentul de funcţionare al scolii şi Regulamentul de ordine interioară;

3)     Să poarte uniforma scolii: pentru fete - fustă/ pantaloni negri/ bleumarin, camaşă alba/ ; pentru băieţi - pantaloni negri/ bleumarin, camaşă albă;

4)     Să fie prezenţi în clasă la începerea orei; orice întârziere este sancţionată conform regulamentului;

5)     Să aibă o ţinută decentă în scoala şi în curtea scolii. Prin ţinută indecentă se înţelege: colanţi, pantaloni scurţi, cămaşă scoasă din pantaloni, şapcă purtată necorespunzător, pantaloni şi bluze mulate pe corp purtate de fete, vopsirea părului în mod strident, machiaj exagerat, ţinută provocatoare. Elevii care se prezintă cu o ţinută indecentă vor fi trimişi să-şi schimbe vestimentaţia şi vor primi observaţie individuală. Pentru repetarea abaterilor se vor aplica sancţiuni mai aspre, însoţite de scăderea notei la purtare;

6)     Elevii, atât fetele cât şi băieţii, nu vor purta pe faţă cercei, piercinguri;

7)     Elevii nu trebuie să părăsească incinta instituţiei în timpul programului şcolar. În cazuri excepţionale, se va cere permisiunea profesorului diriginte sau a profesorului de serviciu, care-l învoieşte pe propria răspundere. În situaţia în care elevul nu are acordul profesorului, răspunde personal de hotărârea sa şi se sancţionează cu scăderea notei la purtare cu 1 punct;

8)     Elevii au obligaţia să poarte asupra lor carnetul de elev şi să le prezinte profesorilor şi celorlalţi angajaţi ai scolii, când li se solicită acest lucru. Refuzul de a se legitima sau de a prezenta carnetul de elev se sancţionează cu scăderea notei la purtare cu 1 punct;

9)     Vineri după amiază, sâmbăta şi duminica se pot organizează activităţi extracurriculare pe baza unei planificări aprobate de director;

10) Nu se organizează activităţi gen discotecă, baluri, concursuri de miss, concursuri sportive, excursii, drumeţii, banchete etc., decât în afara orelor de program;

13)În situaţii excepţionale de întârziere sau lipsă a profesorului de la oră, elevii rămân în clasă sub conducerea şefului de clasă şi desfăşoară în linişte, activităţi de muncă independentă, pentru a nu deranja celelalte clase din scoala.

Dacă o clasă părăseşte scoala înainte de terminarea programului fără aprobare din partea conducerii scolii, toţii elevii sunt declaraţi absent nemotivat, consemnat în catalog, şi le se va scădea nota la purtare cu un punct;

14) Elevii au obligaţia de a păstra integritatea obiectelor din dotarea sălilor de clasă, cabinetelor, laboratoarelor, a sălii de sport şi a cărţilor împrumutate de la bibliotecă. În caz contrar, vor înlocui obiectul deteriorat cu unul nou;

15) Elevii vinovaţi de distrugerea, deteriorarea bunurilor din scoala vor repara/înlocui obiectele respective. În cazul în care nu se cunoaşte vinovatul, răspunderea devine colectivă (a clasei şi a dirigintelui). Aceiaşi sancţiune se aplică şi pentru distrugerea sau deteriorarea bunurilor din

apropierea sălilor de clasă. Elevii care distrug baza materială a scolii vor fi sancţionaţi şi obligaţi să înlocuiască obiectele distruse în maxim 7 zile;

16) Elevii nu au voie să staţioneze în faţa Cancelariei, a cabinetului directorului secretariatului, contabilităţii. Elevii trebuie să respecte programul de audienţă la director sau serviciul secretariat;

17) Elevii care au un comportament neadecvat vor fi monitorizaţi;

18) Elevii pot fi învoiţi pe semestru maxim 3 zile (maxim 21 ore). Cererea şi adeverinţele medicale vor fi înmânate dirigintelui în termen de 7 zile, de la reluarea cursurilor;

19) Elevilor li se interzice să aducă persoane străine în scoala, orice încălcare a acestei dispoziţie va aduce sancţiuni conform regulamentului în vigoare;

20)În cadrul orelor de educaţie fizică elevii vor avea echipament sporti

21) Elevii scutiţi medical la ora de educaţie fizică vor fi prezenţi, şi pot primi alte sarcini;

22) Elevii care perturbă procesul de învăţământ prin vociferări, injurii sau alte activităţi faţă de cele ce ţin de procesul de învăţământ vor fi sancţionaţi conform regulamentului şcolar şi vor raspunde in fata Comisiei de disciplină. Familia elevului va fi informată.

23) Le este interzis elevilor să folosească în cadrul scolii telefoane/ aparate foto sau camere de filmat/ înregistrat fără acordul cadrelor didactice şi/ sau al conducerii şcolii. Înregistrarile audio-video realizate de elevi în timpul orelor de curs, fără acordul profesorului, se sancţionează cu scăderea notei la purtare .Postarea înregistrărilor audio-video pe site-urile de socializare se sancţionează cu scăderea notei la purtare.

24) Le este interzis elevilor scolii  noastre să alerge pe culoare, în spaţiile de învăţământ, laboratoare, ateliere, să pună în pericol integritatea lor fizică sau a colegilor, să aibă un comportament zgomotos sau indecent în timpul pauzelor, în clasă şi pe holuri. Sancţiuni: scăderea notei la purtare la 7.


 

Contestaţiile împotriva sancţiunilor prevăzute în acest regulament se vor adresa în scris Consiliului de Administraţie în termen de 5 zile de la aplicarea sancţiunii. Răspunsul la contestaţie va fi dat în termen de 30 zile. Hotărârea Consiliului de Administraţie rămâne definitivă.

ART. 32. Responsabilităţile elevilor. Sancţiuni pentru nerespectarea acestora

Sancţiunile aplicate elevilor


 1. Elevii care săvârşesc fapte prin care se încalcă dispoziţiile legale în vigoare, inclusiv

regulamentele şcolare sunt sancţionaţi, în funcţie de gravitatea faptelor săvârşite, cu:

a. observaţie individuală;

b. mustrare în faţa clasei şi/sau în faţa Consiliului clasei/CP;

c. mustrare scrisă;

d. retragerea temporară sau definitivă a bursei;

e. mutarea disciplinară la o altă unitate de învăţământ, cu acceptul conducerii unităţii primitoare;

2. Toate sancţiunile aplicate elevilor sunt comunicate, în scris, părinţilor/reprezentantului legal.

3. Sancţiunile se aplică după cum urmează:

a. Observaţia individuală constă în dojenirea elevului. Sancţiunea se aplică de către

diriginte/director şi nu atrage alte măsuri disciplinare;

b. Mustrarea în faţa clasei şi/sau în faţa Consiliului clasei/CP constă în dojenirea elevului şi

sfătuirea acestuia să se poarte în aşa fel încât să dea dovadă de îndreptare, atrăgându-i-se totodată atenţia că, dacă nu îşi schimbă comportamentul, i se va aplica o sancţiune mai severă. Sancţiunea se aplică de către diriginte/director şi este însoţită de scăderea notei la purtare;

c. Mustrarea scrisă constă în dojenirea elevului, în scris, la propunerea Consiliului clasei sau a directorului, de către diriginte şi director şi înmânarea documentului părinţilor/reprezentantului legal al elevului, personal, sub semnătură. Sancţiunea se înregistrează în catalogul clasei, precizându-se numărul documentului, şi se consemnează în raportul Consiliului clasei prezentat CP la sfârşitul semestrului sau a anului şcolar. Sancţiunea este însoţită de scăderea notei la purtare.

d. Retragerea temporară sau definitivă a bursei se aplică de către director, la propunerea Consiliului clasei sau a directorului. Sancţiunea este însoţită de scăderea notei la purtare.

e. Mutarea disciplinară la o altă unitate de învăţământ, cu acceptul conducerii unităţii primitoare se aplică elevilor care au săvârşit fapte considerate de CP ca fiind foarte grave (distrugeri ale bazei materiale a şcolii, incendierea unor bunuri/clădiri ale Scolii GimnazialeVedea, folosirea de spray paralizant etc.). Sancţiunea se aplică elevilor din sistemul de învăţământ , cu excepţia elevilor din învăţământul obligatoriu.

4. Dacã elevul cãruia i s-a aplicat o sanctiune mentionatã la punctul 1., literele a. – e. dã dovadã de un comportament ireprosabil pe o perioadã de cel putin 8 sãptãmâni de scoalã pânã la încheierea semestrului/anului scolar, prevederea privind scãderea notei la purtare, asociatã sanctiunii, se poate anula. Anularea este decisã de cel care a aplicat sanctiunea.

5. Se va scădea nota la purtare astfel: la 20 absenţe se va scădea câte un punct, 100 de absenţe – nota 6 la purtare, peste 100 de absenţe nota la purtare va scădea la nota 4.

6. Elevii vinovaţi de deteriorarea bunurilor şcolii plătesc toate lucrările necesare reparaţiilor sau

suportă toate cheltuielile pentru înlocuirea bunurilor deteriorate. În cazul în care nu se cunoaşte

vinovatul, răspunderea materială devine colectivă, revenind întregii clase.

7. În cazul distrugerii/deteriorării manualelor şcolare primite gratuit, elevii vinovaţi înlocuiesc

manualul deteriorat cu un exemplar nou, corespunzător disciplinei, anului de studiu şi tipului de manual deteriorat, iar în cazul de imposibilitate, achită contravaloarea acestuia de trei ori.

8. Contestaţia împotriva sancţiunilor se adresează în scris, CA al școlii, în termen de 5 zile de la aplicarea sancţiunii. Ea se soluţionează în termen de 30 de zile de la depunerea acesteia la secretariat. Hotărârea CA este definitivă.

 9.Sanctiunile se aplica conform procedurii aprobate in C.A procedura a fost aprobata in C.A scolii si se va aplica.

 

ABATERI

 

PRIMA  DATA

LA REPETAREA ABATERILOR

Intarziere la ora

Avertisment verbal

Absenta in catalog nemotivata

Absenta nemotivata de la ore

Avertisment verbal

Scaderea notei la purtare cu 1 punct ptr.20 abs.nemotivate

Copiat la test de evaluare,teza

                                Nota 1 cu dovezile aferente

Tinuta vestimentara nepotrivita(imbracaminte,par,etc.)

Avertisment verbal

Informarea urgenta a parintilor

La 5 abateri scaderea notei la purtare cu 1 punct.

Deranjarea orelor de curs

Avertisment verbal

Discutii cu elevul

Dicutie inv/dirig.+parinti+psiholog

Dicutarea in comisia de disciplina,conduita

Scaderea notei la purtare

Refuz de a respecta personalul didactic, auxiliar, și nedidactic al școlii

Discutie elev, parinte

Discutie in CP in prezenta elev,parinte

Activitati in folosul scolii

Scaderea notei la purtare in CP

Distrugerea bunurilor

Plata pagubelor

Dicutie elev(i) parinte

Plata pagubelor

Scaderea notei la purtare

Implicarea in conflicte verbale,fizice

Discutie cu elevul,parintii

(conflicte usoare)

Sesizare comisiei de disciplina

Anuntarea politiei

Scaderea notei la purtare la 7

Fumat in toalete, curtea şcolii

Discutie cu elevul,parintii

Sesizare comisiei de disciplina

Scaderea notei la purtare la 7

Conflicte grave

Discutie cu elevul,parintii

Discuţie în CP

Scăderea notei la purtare sub 7

Fotografiat, filmat cu telefon sau alte mijloace audio-video

Confiscarea aparatului

Se cheamă părintele imediat pentru returnare, ştergere înregistrări şi prima sancţiune-Observaţie

3 abateri- referat- convocarea consiliului clasei şi a părintelui-propunere de sancţiune.

       

 
ART. 36. Drepturile elevilor. Recompense.

 

1)     Elevii beneficiază de drepturile prevăzute în art. 118-136 din Regulamentul de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar, 2014.

2)     Elevii vor fi recompensaţi prin premii acordate la sfârşitul anului şcolar.

a.       Se acordă titlul de şef de promoţie absolventului clasei a VIII-a cu cea mai mare medie a tuturor anilor de scoala, cu condiţia să aibă 10 la purtare în toţi anii;

b.       Se poate acorda un premiu de onoare pentru un elev care, prin rezultatele obţinute, a contribuit la creşterea prestigiului şcolii;

c.       Se acordă premii speciale pentru elevii care au avut frecvenţă de 100%, media generală peste 8,50 şi media 10 la purtare.

ART. 37. Consiliul elevilor

1)     Consiliul elevilor funcţionează conform cu articolele 164-176 din Regulamentul de organizare

şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar, 2014.

2)     Consiliul elevilor funcţionează în baza unui regulament propriu, avizat de conducerea unităţii de învăţământ şi care este anexă a prezentului regulament intern;

ART. 38. Atribuţiile elevului de serviciu în clasă

1)   Zilnic 1-2 elevi efectuează serviciul pe clasă, în baza unui grafic întocmit de profesorul diriginte.

2)   Atribuţiile elevului de serviciu pe clasă sunt:

− urmăreşte prezenţa elevilor pe întreaga durată a cursurilor şi comunică profesorilor la începutul orei lista elevilor absenţi;

−asigură creta şi buretele pentru tablă, întreţine curăţenia tablei;

−aeriseşte clasa pe timpul pauzei; veghează la păstrarea curăţeniei în clasă, atrage atenţia colegilor să nu arunce hârtii/resturi alimentare pe jos;

−controlează, împreună cu şeful clasei, dacă pe timpul folosirii clasei de către alţi elevii s-a păstrat integritatea tuturor bunurilor şi sesizează dirigintele, profesorul de serviciu, administratorul sau conducerea scolii asupra neregulilor constatate;

−se prezintă în clasă cu 15 minute înaintea începerii cursurilor, pentru verificarea stării clasei şi face retuşurile necesare; rămâne la sfârşitul orelor pentru verificare stării clasei, apoi încuie sala de clasă.

ART. 39.Şeful clasei

1)           Pentru asigurarea unui climat de ordine şi disciplină la nivelul fiecărei clase, pentru păstrarea bunurilor din dotare şi realizarea legăturii dintre colectivul de elevi şi diriginte, profesor sau conducerea scolii, se instituie funcţia de şef de clasă;

2)           Şeful de clasă se numeşte conform Regulamentului de funcţionare a scolii. În caz de absenţă a şefului clasei, dirigintele numeşte operativ un înlocuitor al acestuia;

3)    Atribuţiile şefului de clasă sunt:

-       veghează asupra păstrării ordinii în clasă pe durata pauzei sau în lipsa profesorului. Este sprijinit de elevii de serviciu pe clasă;

-       atrage atenţia asupra comportamentului necuviincios faţă de colegi, deteriorarea bunurilor din clasă şi îl informează pe diriginte de eventualele abateri din colectiv;

-       informează profesorii clasei, dirigintele, conducerea scolii despre doleanţele, propunerile, iniţiativele sau nemulţumirile colectivului de elevi;

-       coordonează activitatea elevilor de serviciu pe clasă;

-       este membru în Consiliul clasei.

ART. 40. Transferul elevilor se face în conformitate cu prevederile ROFUIP/2014 (art. 219-230)

 

a)     Elevii au dreptul să se transfere de la o unitate la alta, în timpul vacanţelor intersemestriale/vacanţelor de vară, în conformitate cu prevederile ROFUIP/2014.

Aprobările pentru transfer se dau de către Consiliile de administraţie ale celor doua unităţi de învăţământ;

b)    Transferul elevilor în timpul anului şcolar se poate efectua, în mod excepţional, cu respectarea prevederilor art. 219-230 din ROFUIP/2014, în următoarele situaţii:

-       la schimbarea domiciliului părinţilor într-o alta localitate;

-       la recomandarea de transfer, eliberata pe baza unei expertize medicale efectuate de Direcţia de Sănătate Publică;

 

VIII.EVALUAREA UNITĂŢII DE ÎNVĂŢĂMÂNT

 

Evaluarea unităţii de învăţământ se realizează conform cu articolele 231-237 din ROFUIP aprobat prin 5115/2014.

 

 

 

 

 

IX.    PARTENERII EDUCAŢIONALI

 

La nivelul Scolii gimnaziale Vedea, sunt respectate articolele 238-265 din ROFUIP aprobat prin 5115/2014.

 

 

Drepturile părinţilor

(conform ROFUIP / 2014  şi LEN / 2011 cu completările şi modificările ulterioare)

 

 

ART.41. (1) Părinţii/tutorii legali au dreptul şi obligaţia de a colabora cu unitatea de învăţământ, în vederea realizării obiectivelor educaţionale

 

 

ART.42 (1) Părinţii/tutorii legali au dreptul de a constitui Comitetul de părinţi.

 

 

Comitetul de părinţi al clasei

 

ART.43. (1) Comitetul de părinţi al clasei se alege în fiecare an în adunarea generală a părinţilor elevilor clasei, convocată de învăţător/ diriginte, care prezidează şedinţa.

(2)   Convocarea adunării generale pentru alegerea comitetului de părinţi al clasei are loc în primele 30 zile de la începerea cursurilor anului şcolar.

(3)   Comitetul de părinţi al clasei se compune din trei persoane: un preşedinte şi doi membri;

(4)     Dirigintele/învăţătorul clasei convoacă adunarea generală a părinţilor la începutul fiecărui semestru şi la încheierea anului şcolar. De asemenea, dirigintele/ învăţătorul sau preşedintele comitetului de părinţi al clasei pot convoca adunarea generală a părinţilor ori de câte ori este necesar.

(5)   Comitetul de părinţi al clasei reprezintă interesele părinţilor elevilor clasei în adunarea generală a părinţilor la nivelul şcolii, în consiliul reprezentativ al părinţilor, în consiliul profesoral şi în consiliul clasei.

ART.44. Comitetul de părinţi al clasei are următoarele atribuţii:

a)    ajută învăţătorii/diriginţii în activitatea de cuprindere în învăţământul obligatoriu a tuturor copiilor de vârstă şcolară şi de îmbunătăţire a frecvenţei acestora;

b)      sprijină unitatea de învăţământ şi dirigintele în activitatea de consiliere şi de orientare socio- profesională sau de integrare socială a absolvenţilor;

c)    sprijină dirigintele/învăţătorul în organizarea şi desfăşurarea unor activităţi extraşcolare;

d)    are iniţiative şi se implică în îmbunătăţirea condiţiilor de studiu pentru elevii clasei;

e)     atrage persoane fizice sau juridice care, prin contribuţii financiare sau materiale, susţin programe de modernizare a activităţii educative şi a bazei materiale din clasă şi din şcoală.

f)     sprijină conducerea unităţii de învăţământ şi dirigintele/învăţătorul în întreţinerea, dezvoltarea şi modernizarea bazei materiale a clasei şi a unităţii de învăţământ.

ART.45. (1) Comitetul de părinţi al clasei ţine legătura cu unitatea de învăţământ, prin dirigintele/ învăţătorul clasei.

(2)   Comitetul de părinţi al clasei poate propune, în adunarea generală, dacă se consideră necesar, o sumă minimă prin care părinţii elevilor clasei să contribuie la întreţinerea, dezvoltarea şi modernizarea bazei materiale a clasei sau a unităţii de învăţământ.

(3)   Contribuţia prevăzută la alin. (2) nu este obligatorie, iar neachitarea acesteia nu poate limita, în nici un caz, exercitarea de către elevi a drepturilor prevăzute de prezentul regulament şi de prevederile legale în vigoare. Informarea celor implicaţi cu privire la conţinutul acestui articol este obligatorie.

(4)   Contribuţia prevăzută la alin. (2) se colectează şi se administrează numai de către comitetul de părinţi, fără implicarea cadrelor didactice.

(5)   Este interzisă implicarea elevilor în strângerea fondurilor.

(6)   Dirigintelui/învăţătorului îi este interzis să opereze cu aceste fonduri.

(7)    Fondurile băneşti ale comitetului de părinţi se cheltuiesc la iniţiativa acestuia sau ca urmare a propunerii dirigintelui/ învăţătorului sau a directorului, însuşite de către comitet.

(8)    Sponsorizarea clasei sau a unităţii de învăţământ nu atrage după sine drepturi în plus pentru anumiţi elevi.

(9)   Se interzice iniţierea, de către şcoală sau de către părinţi, a oricărei discuţii cu elevii în vederea colectării şi administrării fondurilor comitetului de părinţi


 

Consiliul reprezentativ al părinţilor / Asociaţia de părinţi

(conform ROFUIP/2014  şi LEN/2011 cu completările şi modificările ulterioare)

ART. 46. La nivelul fiecărei unităţi de învăţământ funcţionează Consiliul reprezentativ al părinţilor.

ART.47. (1) Consiliul reprezentativ al părinţilor din unitatea de învăţământ este compus din preşedinţii comitetelor de părinţi ai fiecărei clase.

(2) Consiliul reprezentativ al părinţilor prevăzut la alin. (1) îşi desemnează reprezentanţii săi în organismele de conducere ale şcolii.

ART.48. (1) Consiliul reprezentativ al părinţilor poate decide constituirea sa în asociaţie cu personalitate juridică, conform reglementărilor în vigoare.

(2) Consiliul reprezentativ al părinţilor/ Asociaţia părinţilor se organizează şi funcţionează în conformitate cu propriul regulament de ordine interioară / statutul asociaţiei.

ART.49. Consiliul reprezentativ al părinţilor /Asociaţia de părinţi are următoarele atribuţii:

a)     susţine unitatea de învăţământ în activitatea de consiliere şi orientare socio-profesională sau de integrare socială a absolvenţilor;

b)    propune măsuri pentru şcolarizarea elevilor din învăţământul obligatoriu şi încadrarea în muncă a absolvenţilor;

c)     propune unităţilor de învăţământ discipline şi domenii care să se studieze prin curriculumul la decizia şcolii;

d)     identifică surse de finanţare extrabugetară şi propune Consiliului de administraţie al unităţii, la nivelul căreia se constituie, modul de folosire a acestora;

e)     sprijină parteneriatele educaţionale dintre unităţile de învăţământ şi instituţiile cu rol educativ în plan local;

f)       susţine unităţile de învăţământ în derularea programelor de prevenire şi de combatere a abandonului şcolar;

g)    se preocupă de conservarea, promovarea şi cunoaşterea tradiţiilor culturale specifice minorităţilor în plan local, de dezvoltare a multiculturalităţii şi a dialogului cultural;

h)    susţine unitatea de învăţământ în organizarea şi desfăşurarea festivităţilor anuale;

i)     susţine conducerea unităţii şcolare în organizarea şi în desfăşurarea consultaţiilor cu părinţii, pe teme educaţionale;

j)      conlucrează cu comisiile de ocrotirea a minorilor, cu organele de autoritate tutelară sau cu organizaţiile nonguvernamentale cu atribuţii în acest sens, în vederea soluţionării situaţiei elevilor care au nevoie de ocrotire;

k)    sprijină conducerea unităţii de învăţământ în întreţinerea şi modernizarea bazei materiale;

l)    are iniţiative şi se implică în îmbunătăţirea calităţii vieţii şi a activităţii elevilor, în internate şi în cantine.

ART.50. (1) Comitetele de părinţi ale claselor /Consiliul reprezentativ al părinţilor/Asociaţia de părinţi pot atrage resurse financiare extrabugetare, constând în contribuţii, donaţii, sponsorizări etc., venite din partea unor persoane fizice sau juridice din ţară şi străinătate, care vor fi utilizate pentru:

a)    modernizarea şi întreţinerea patrimoniului unităţii de învăţământ, a bazei materiale şi sportive;

b)    acordarea de premii şi de burse elevilor;

c)    sprijinirea financiară a unor activităţi extraşcolare;

d)     acordarea de sprijin financiar sau material copiilor care provin din familii cu situaţie materială precară;

e)    alte activităţi care privesc bunul mers al unităţii de învăţământ sau care sunt aprobate de adunarea generală a părinţilor.

(2)   Personalul didactic nu operează cu aceste fonduri.

(3)    Fondurile colectate în condiţiile aliniatului (1) se cheltuiesc numai prin decizia organizaţiilor părinţilor, din proprie iniţiativă, sau în urma consultării consiliului de administraţie al unităţii de învăţământ.

ART. 51. (1) Colectarea şi administrarea sumelor destinate întreţinerii, dezvoltării şi modernizării bazei materiale a unităţii de învăţământ, reprezentând o cotă-parte din contribuţia prevăzută la art. 48 se face numai de către consiliul reprezentativ al părinţilor.

(2)   Personalul didactic nu operează cu aceste fonduri.

(3)     Fondurile colectate de consiliul reprezentativ al părinţilor se cheltuiesc numai prin decizia acestuia, din propria iniţiativă sau în urma consultării consiliului de administraţie al unităţii de învăţământ..

(4)   Adunarea generală a asociaţiei părinţilor din unitatea de învăţământ stabileşte suma de bani care poate să se afle permanent la dispoziţia consiliului reprezentativ al părinţilor şi care să fie folosită pentru situaţii urgente, la solicitarea consiliului de administraţie al unităţii de învăţământ.. 15


 

 

OBLIGAŢIILE PĂRINŢILOR

 

ART.52. (1) Părinţii/tutorii legali au dreptul şi obligaţia de a colabora cu unitatea de învăţământ, în vederea realizării obiectivelor educaţionale

(2)    Părinţii/tutorii legali au obligaţia ca, cel puţin o dată pe lună, să ia legătura cu învăţătorul/ dirigintele pentru a cunoaşte evoluţia copilului lor.

(3)    Părintele, tutorele legal instituit sau susţinătorul legal sunt obligaţi, conform legii, să asigure frecvenţa şcolară a elevului în învăţământul obligatoriu.

X.        DISPOZIŢII FINALE ŞI TRANZITORII

1)     Prezentul regulament intră în vigoare începând cu anul şcolar 2015-2016 şi se aplică alături de Regulamentul de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar cu anexele 1-5, cât şi de Ordinele şi precizările venite de la ISJ şi MEN;

2)     Membrii Consiliului de Administraţie sunt obligaţi să participe la toate şedinţele consiliului, prin convocare scrisă, cu minimul de 48 de ore înainte, şi vor trebui să cunoască ordinea de zi. În cazuri excepţionale pot fi convocaţi cu minimum o oră înainte. Convocarea o face directorul, iar în lipsa acestuia directorul adjunct, cu acordul directorului;

3)     Membrii Consiliului de Administraţie îşi vor exprima părerea liber, au dreptul de a solicita informări legate de activitatea din scoala, să cunoască toate ordinele şi precizările venite de la ISJ, MECT sau alte organizaţii. Pentru hotărârile luate în şedinţele Consiliului de Administraţie sunt solidari raspunzatori.O hotărâre luată se respectă, dacă a fost luată cu majoritate simplă;

4)     Comisiile de lucru aprobate vor funcţiona conform Regulamentului de organizare şi funcţionare a scolilor;

5)     Fişele posturilor pentru profesori, responsabili de catedră, director, secretar,personalul nedidactic şi alt personal fac parte integrantă din prezentul Regulament de ordine interioară;

6)     Planul de pază a scolii, cel de protecţia muncii, PSI sunt de asemenea parte din prezentul Regulament;

7)     Prezentul Regulament va fi prezentat întregului colectiv de cadre didactice, personalului auxiliar, personal nedidactic, elevilor, părinţilor iar respectarea lui devine obligatorie. Orice sugestie este binevenită şi va fi luată în considerare pentru îmbunătăţirea prezentului Regulament.


 

Anexa 1 - COD ETIC - Cod de conduită a cadrelor didactice, cadrelor didactice auxiliare, personal nedidactic

 

1)        Norme de conduită ale personalului in raport cu elevii şcolii

Personalul didactic, didactic auxiliar si nedidactic al Scolii gimnaziala Vedea  are obligaţia, în conformitate cu legislaţia de referinţă şi pentru a fi la înălţimea statutului moral conferit de profesie, să respecte cu stricteţe următoarele cerinţe:

a.       să respecte, să îndrume şi să acorde ajutor în orice imprejurare elevilor şcolii;

b.       să aibă faţă de aceştia o atitudine calmă, binevoitoare, să asculte cu atenţie şi înţelegere orice problemă de natură profesionala sau personală ridicata de elevi;

c.       să nu jigneasca elevii, să nu facă observaţii discriminatorii la adresa acestora referitoare la apartenenţa lor la o anumita comunitate etnică, religioasă, etc;

d.       să nu agreseze sub nici o formă, fizic sau verbal elevii;

e.       să adopte o ţinută vestimentară decentă; să ofere un model demn de urmat pentru elevi;

f.        să aibe o atitudine fermă şi consecventă faţă de abaterile disciplinare ale elevilor (acte de violenţă, limbaj vulgar) sau faţă de orice deviere comportamentală de la rigorile impuse de regulamentele şcolare.

 

2)        Relaţia profesor-elev

Pot fi considerate neconforme cu legile şi regulamentele şcolare sau degradări ale relaţiei profesor-elev/angajat-elev, următoarele acţiuni iniţiate de angajaţii unităţii şi pe care, în consecinţă, elevii (sau reprezentantii acestora) le pot semnala (conform procedurii):

a.       discuţiile, afirmaţiile, aluziile cu caracter obscen;

b.       dicuţiile cu tematică politică şi religioasă în scop de propagandă;

c.       afirmaţii a căror conţinut aduc atingere integrităţii morale, psihice;

d.       comportamente care conţin ameninţări sau atingeri cu privire la integritatea fizică;

e.       discriminarea sexuală, etnică şi religioasă;

f.        discriminarea pe criterii de rezidenţă (urban - rural; intern - extern);

g.       implicarea elevilor, cu acceptul sau fără acceptul lor, în acţiuni ale căror efecte sau proceduri contravin legilor şi regulamentelor şcolare;

h.       notarea elevilor sau a claselor de elevi în vederea obţinerii de către profesor a unui fals prestigiu sau a unor avantaje materiale si financiare, de ambele părţi sau de o singură parte;

i.        modificarea unei evaluari obiective prin influenţarea sau constrângerea unui profesor;

j.        evaluarea denaturată a elevilor din motive concurenţiale (între profesori, elevi sau clase de elevi);

k.       facilitarea obţinerii de către elevi a unor avantaje sau drepturi (funcţii si atribuţii, transferuri, participări la activităţi extraşcolare, burse de stat sau din alte surse, premii, evaluari neobiective, modificarea evaluarii şcolare sau a unei sancţiuni acordate sau aflate în procedură, motivarea neregulamentară a absenţelor, etc), care contravin legilor şi regulamentelor, prin pretinderea de la acesta a unor venituri sau bunuri (sau oferite din iniţiativa elevului), prin impunerea oricarei forme de condiţionare sau fără exprimarea unei pretenţii din partea angajaţilor; dacă avantajele şi drepturile se cuvin legal elevului, susţinerea lor de către angajaţi se face fără emiterea unor pretenţii şi cu condiţia nerealizării unei situaţii discriminatorii la nivelul elevilor;

l.        îndeplinirea din partea elevului a unei obligaţii şcolare regulamentare sau cerinţă neregulamentară, eventual nereglementată, prin constrângeri determinate de ameninţări;

m.     constrângeri asupra elevului în vederea obţinerii din partea şcolii a unor sume de bani sau bunuri de orice fel, ce au în mod legal statut de donaţie sau sunt nereglementate în ceea ce priveşte statutul;

n.       evaluarea neobiectivă, acordarea neregulamentară a notelor sau pe criterii nereglementate de legislaţia şcolară;

o.       denaturarea evaluării elevului sau condiţionarea acesteia de oferirea din partea elevilor (sau a reprezentanţilor acestora) a unor sume de bani, bunuri de orice fel, servicii (destinate profesorului) sau de participarea la meditaţii private;

p.       comercializarea de manuale sau auxiliare didactice;

q.       absenţele repetate ale profesorului;

r.        nemotivarea absenţelor în condiţiile încadrării regulamentare a acestora;

s.       nerespectarea procedurilor de numire a şefului clasei;

t.        neinformarea elevilor în timp util cu privire la reglementări noi care îi privesc pe aceştia, sau asupra unor termene, condiţii de înscriere sau depunere de dosare;

u.       alocarea netransparentă şi/sau neregulamentară de resurse financiare şi materiale unor clase de elevi, în mod preferenţial;

v.       neafişarea în loc vizbil a tuturor articolelor din regulamente, care-i privesc în mod direct sau indirect pe elevi;

w.     neasigurarea conditiilor igienice, termice, de iluminare în sălile de clasă, grupuri sanitare etc;

x.       nerespectarea drepturilor rezultate din regulamentul Consiliului elevilor;

y.       expunerea nedemnă a elevului prin propagarea unor informaţii cu caracter privat, cu privire la situaţia familială, economică, juridică, medicală a elevului şi/ sau a familiei sale, ce pot genera o imagine negativă, nejustificată a acestora şi care pot influenţa negativ evaluarea şcolara sau pot genera tratamente discriminatorii şi umilitoare.

aa. este interzis profesorilor, diriginţilor să organizeze excursii, majorate sau alte activităţi recreative şi de relaxare desfăşurate în afara perimetrului şcolii – în absenţa reprezentanţilor părinţilor de la clasele respective. Conducerea unităţii de învăţământ poartă responsabilitatea îndeplinirii acestei cerinţe.

Comportamentul personalului şcolii (didactic, didactic auxiliar sau nedidactic) faţa de elevi trebuie să fie, în orice imprejurare unul demn, în concordanţă cu valorile educaţionale transmise elevilor.

Sunt cu desavârşire interzise:

·        relaţiile nepotrivite profesor-elev;

·        denaturarea evaluării elevului sau condiţionarea acesteia de oferirea din partea elevilor (sau a reprezentanţilor acestora) a unor sume de bani, bunuri de orice fel, servicii (destinate profesorului) sau de participarea la meditaţii private;

·        facilitarea obţinerii de către elev a unor avantaje sau drepturi, (funcţii si atribuţii, transferuri, participări la activităţi extraşcolare, burse de stat sau din alte surse, premii, evaluari neobiective, modificarea evaluarii şcolare sau a unei sancţiuni acordate sau aflate in procedură, motivarea neregulamentară a absenţelor, etc), care contravin legilor si regulamentelor, prin pretinderea de la acesta a unor venituri sau bunuri (sau oferite din iniţiativa elevului), prin impunerea oricarei forme de condiţionare sau fără exprimarea unei pretenţii din partea angajaţilor; daca avantajele si drepturile se cuvin legal elevului, sustinerea lor de catre angajati se face fara emiterea unor pretenţii si cu condiţia nerealizării unei situaţii discriminatorii la nivelul elevilor;

·    comercializarea de manuale sau auxiliare didactice;

Sancţiunile în asemenea situaţii pot fi de natura administrativă sau – in situaţii grave – penală.

Cadrele didactice au îndatorirea profesională dar şi morală să realizeze ore de curs de înalt nivel educaţional care să motiveze elevii si să creeze cadrul propice obţinerii unor rezultate superioare la învăţătură.

Personalului şcolii (didactic, didactic auxiliar sau nedidatic) are obligaţia să respecte cu punctualitate programul de lucru al şcolii.

Cu referire la relaţia profesor-elev, pe langă cadrul general oferit de prezentul Cod de conduită, sunt prevazute in ROFUIP, in detaliu, norme de comportament adecvate.

3)        Relaţia angajat-angajat

I.    Pot fi considerate neconforme cu legile si regulamentele şcolare sau degradari ale relaţiei profesor-profesor/angajat-angajat actiuni individuale ale angajaţilor sau de influenţare a unei autoritaţi (persoană sau grup, indiferent de poziţia din statul de funcţii, din interiorul unităţii sau din structuri educaţionale externe), în mod direct sau prin intermediar, în scopul de a obţine de ambele parţi sau de o singura parte:

a)     avantaje financiare/bunuri/servicii:

-       venituri salariale nejustificate sub orice formă (premii, gradaţii, salarii de merit),

-       ore suplimentare, indemnizaţii, deconturi, venituri rezultate prin nerespectarea normelor de calcul a salariilor, etc), prin încălcarea normelor stabilite şi a transparenţei decizionale şi procedurale;

-       resurse financiare bugetare preferenţiale pentru acţiuni personale, activităţi şcolare şi extraşcolare, prin încălcarea normelor stabilite şi/sau a transparenţei decizionale şi procedurale;

-       obţinerea preferenţială de spaţii, dotari, material cu scop didactic, prin încălcarea normelor stabilite şi/sau a transparenţei decizionale şi procedurale;

-       venituri şi bunuri rezultate din acţiuni ce încalcă normele şi legile şcolare şi care presupun implicarea elevilor sub orice formă;

-       comercializarea de manuale sau auxiliare şcolare;

-       venituri financiare şi bunuri oferite sau primite, ca suport al promisiunii obţinerii unui avantaj, materializat prin încălcarea legilor şi normelor sau pentru realizarea unui drept ce se cuvine în mod legal;

-       mijloace fixe şi circulante aflate în dotarea unităţii spre a fi folosite în scop personal şi care aduc un prejudiciu financiar unităţii;

-       însuşirea de bunuri prin schimbarea regimului contabil a acestora;

-       avantaje financiare şi materiale nejustificate, ilegale, obţinute prin intermediul departamentelor de contabilitate şi administraţie şi care aduc un prejudiciu bugetului unităţii;

-       utilizarea în folos propriu a resurselor financiare imobilizate în conturi sau aflate în casieria unităţii;

-        încheierea/intermedierea de contracte sau activităţi de achiziţie/ofertă servicii în folosul şcolii fără respectarea legilor în vigoare, eventual prin implicarea personalului neautorizat în acest scop, în vederea obţinerii de avantaje personale de orice fel, sau care aduc un prejudiciu financiar unităţii prin nivelul preţului, a calităţii bunurilor achizitionate, prin inutilitatea achiziţiei sau prin subevaluarea preţului ofertei;

-       avantaje financiare şi bunuri rezultate din contracte de sponsorizare, donaţii, proiecte finanţate etc, prin încălcarea normelor stabilite şi a transparenţei procedurale

-       utilizarea în folos propriu a personalului administrativ/auxiliar, în timpul programului de lucru.

b)       avantaje nefinanciare (sau eventual, cu implicaţie financiară indirectă):

-       funcţii şi atribuţii de orice natură, obţinute/atribuite prin evitarea sau încălcarea legilor şi regulamentelor sau prin nerespectarea criteriilor de numire sau selecţie (în situaţia în care nimeni nu îndeplineşte criteriile de numire sau selecţie acestea pot fi reinterpretate, cu condiţia asigurării transparenţei decizionale şi procedurale);

-       funcţii şi atribuţii de orice natură obţinute/atribuite fără asigurarea transparenţei decizionale şi procedurale;

-       prestigiu necuvenit, obtinut prin documente false sau neacoperite de activităţi reale;

-       modificarea unei evaluării sau a unei sancţiuni date în mod regulamentar (sau aflată în stadiu de procedură), altfel decât prin mijloacele regulamentare de contestare sau prin cele stabilite explicit de evaluator sau de emitentul sancţiunii;

-       discriminarea pozitivă sau negativă nejustificată, pe criterii de vârstă, vechime, performanţă, etc (cu excepţia situaţiilor reglementate); eventuala justificare a unei discriminări se face într-o maniera transparentă, prin consultarea după caz, a CA, CP sau a comisiilor metodice.

c)     abuzul de autoritate

-       utilizarea autorităţii aferentă funcţiei pentru decizii ,sancţiuni sau evaluări care contravin legilor şi regulamentelor (şcolare, altele decat cele şcolare sau prezentului regulament) sau sunt nereglementate de acestea (situaţie în care se impune consultarea altor factori de decizie);

-       nerespectarea transparenţei decizionale şi a procedurilor în situaţii precizate de prezentul regulament;

-       evitarea factorilor de decizie în situaţii în care se impune legal consultarea acestora sau în situaţii în care decizia nu se poate fundamenta pe reglementările existente;

-       atribuirea de funcţii, responsabilităţi, resurse financiare şi materiale, spaţii, servicii sau alte facilităţi, fără specificarea criteriilor de atribuire şi în mod netransparent, în situaţiile în care criteriile nu sunt anterior stabilite şi recunoscute;

-       atribuirea de funcţii sau responsabilităţi angajaţilor (cu excepţia celor anterior precizate în fişa postului), fără acordul liber al acestora, fără acordarea drepturilor financiare sau de altă natură ce se cuvin conform normelor sau care conduc la depăşirea timpului de lucru.

d). alte reglementari – pot fi reclamate următoarele:

-       comportamentele jignitoare, ofensatoare la adresa altor angajaţi, realizate în cadru public (şcolar); situaţia gravă o reprezintă manifestarea acestora în prezenţa elevilor;

-       indiferenţa faţă de manifestarile de indisciplină ale elevilor;

-       situaţiile nereglementate de nici o lege, regulament sau normativ, care îi privesc atât pe profesori/ angajaţi cât şi pe elevi, fac obiectul unor consultări la nivelul grupurilor de decizie – Consiliul de Administraţie, Consiliul Profesoral, comisii metodice, Comitetele de părinţi, Consiliul elevilor, Consiliul clasei, clasa însăţi.

Sancţiuni la adresa profesorilor/angajaţilor. Încălcarea pezentului regulament se sancţionează în conformitate cu legile şi regulamentele în vigoare şi/sau prin depunctare la nivelul fişei anuale de evaluare, în funcţie de gravitate.

În raporturile interpersonale, toţi angajaţii şcolii sunt obligaţi să manifeste o atitudine de respect si solicitudine, având, în orice imprejurare, determinarea de a acorda sprijin şi colaborare în rezolvarea problemelor profesionale ivite.

În raporturile cu conducerea şcolii, angajaţii scolii au următoarele îndatoriri:

a)       să manifeste o atitudine de respect (atitudine care va fi de altfel reciprocă);

b)      să rezolve cu prompitudine şi responsabilitate toate sarcinile de serviciu care le revin prin fişa postului;

c)       să se achite in acelaşi mod de orice alta atribuţie care le revine prin decizia conducerii şcolii.

Ca un corolar al normelor prevazute de Codul etic- Codul de conduită, întregul personal al Scolii gimnaziale Vedea  are obligaţia ca în orice împrejurare, în şcoala sau în afara ei, să fie demn de renumele si de tradiţiile acestei unităţi de învăţământ.

Orice încălcare sau abatere de la Codul etic - Codul de conduită, parte integrantă a Regulamentului de ordine interioara al Scolii gimnaziale Vedea, atrage dupa sine sancţiunile prevăzute în Legea educaţiei naţionale nr.1/2011 cu completările şi modificările ulterioare, pentru personalul didactic şi didactic auxiliar, respectiv sancţiunile prevăzute în Codul muncii, republicat cu completările şi modificările ulterioare.